quinta-feira, 17 de dezembro de 2015

Comemoração do 245º aniversário de Ludwig van Beethoven-DOODLE no GOOGLE-17 de dezembro de 2015-Nasc. de Beethoven

-

Comemoração do 245º aniversário de Ludwig van Beethoven-DOODLE no GOOGLE

17 de dezembro de 2015-Nasc. de Beethoven


6006-LUDWIG VAN BEETHOVEN em MÚSICA PROSA E VERSO
-
Trovas {in}: Palestra na UBT-BH-Setembro de 1998
Por Silvia Araújo Motta/BH/MG/Brasil
-
À GUISA DE INTRODUÇÃO

Na União Brasileira de Trovadores-UBT há uma Seção em Belo Horizonte, que mensalmente tem reuniões à Avenida Paraná nº 514, no Auditório do segundo andar da UVMG.

O atual presidente da UBT é o Dr. Luiz Carlos Abritta, que também é Presidente da Academia Municipalista de Letras.

Durante o ano de 1998, Poetas e Trovadores participaram com proficiência e entusiasmo, dos Concursos de vários TEMAS.

Na última REUNIÃO, a Poetisa e Trovadora Sílvia Araújo Motta, moradora no Bairro Prado/BH, teve a honra de ver seu nome no JORNAL Nº 77, da UBT/MG, na classificação do primeiro lugar no Concurso do TEMA SINFONIA.

Na oportunidade, expôs em música, prosa e verso, a vida do imortal, músico alemão Ludwuig Beethoven
Vale a pena ressaltar que a a Comissão Julgadora foi composta por Trovadores de São Paulo e do Rio de Janeiro: José Valdez de Castro, Marisol e Milton Nunes Loureiro.

Este CONCURSO foi Coordenado pela poetisa-trovadora Ivone Taglialegna Prado, DR. César Rocha, Lucy Sother de Alencar Rocha, Dr. Luiz Carlos Abritta e Thereza Costa Val.

PARTE I-APRESENTAÇÃO:

001-Belo Horizonte, setembro
002-de noventa e oito, o ano,
003-de Beethoven eu me lembro
004-com partes de seu arcano.

005-Para o TEMA SINFONIA
006-na música fui buscar:
007-Do heroi da polifonia
008-de um gênio é que vou falar.

TROVA VENCEDORA:

009-Predestinado à agonia
010-Beethoven ensurdeceu,
011-mas Quinta SINFONIA
012-o seu destino venceu.

013-Pelo primeiro lugar
014-que no Concurso tirei
015-na Arcádia, vim divulgar
016-a fonte em que me inspirei.

PARTE II-PANEGÍRICO a
LUDWIG VAN BEETHOVEN

017-Na Alemanha-Bonn nasceu.
018-Aos seis anos, organista,
019-menino-Gênio cresceu
020-cada vez mais um Artista.

021-Indomável criatura,
022-pelo talento vivido,
023-enriqueceu a cultura;
024-Com surdez, não foi vencido.

025-Do seu pai, Johan van Beethoven,
026-Com Magdalena casado,
027-Ludwig van Beethoven
028-era um filho bem-amado.

029-Com vinte anos, em {Cantata}
030-teve seu grande sucesso
031-e toda a história relata
032-na música o seu progresso.

033-Em Viena, ele estudou
034-com MOZART, {alegorias}
035-compôs e aperfeiçoou
036-{nove eternas Sinfonias.}

037-Nos moldes tradicionais
038-de MOZART, soube compor,
039-com variações especiais
040-no {Concerto Imperador.}

041-Sonatas para pianos
042-foram revolucionárias.
043-Nos belos sons Beethovianos,
044-há {Obras extraordinárias.}

045-Para a Orquestra e Violino,
046-cordas e sopro juntou,
047-para alterar o destino,
048-madeira e metais usou.

049-Feita de forma dramática,
050-a {Terceira Sinfonia}
051-também  chamada de {Heroica}
052-mostra a perfeita harmonia.

053-Expande seu sentimento,
054-na {Heroica} da transição,
055-no AMOR e no SOFRIMENTO
056-concretiza a orquestração.

057-De {Fidélio} ele chamou
058-linda ópera que escreveu;
059-no futuro conquistou
060-honras que mereceu.

061-Eleito à solidão
062-Dos seus romances famosos,
063-restou a decepção,
064-insucessos amorosos!

065-Certo é que a {BEM-AMADA}
066-da inspiração {IMORTAL}
067-até hoje é procurada...
068-é um enigma atual.

069-Pesquisas vão para o estoque:
070-pra Mayard ela seria
071-Antoinne von Birsckenstock,
072-casada? -Não a teria!

073- Pela MULHER do Banqueiro
074-O {IMORTAL} se apaixonou;
075-sendo {amoral}...verdadeiro
076-ao mundo não o revelou.

077-Com casamento impedido
078-compôs {Quarta Sinfonia}
079-por {Therese} bem sofrido
080-ficou morando na Hungria.

081-tendo uma extrema ousadia
082-abandonou o {Classicismo}
083-Compôs {ODE à ALEGRIA}
084-com Vozes do {ROMANTISMO.}

085-Sua {NONA SINFONIA}
086-partitura em RÉ Menor:
087-apoteose irradia,
088-na criação, a {MAIOR.}

089-NA CRIAÇÃO MAGISTRAL
090-foi GRANDE a renovação
091-instrumental e vocal
092-com perfeita integração.

093-Beethoven de senso crítico,
094-soube AMIGOS conquistar,
095-mas do REGIME POLÍTICO
096-sempre estava a reclamar.

097-Buscou sempre os ideais
098-do amor e fraternidade,
099-das igualdades reais
100-da {Justiça e Liberdade.}

101-Dissabores familiares,
102-com o sobrinho-a decepção;
103-motivos particulares
104-tolheram-lhe a inspiração.

105-Com seus cinquenta e seis anos
106-morreu de pneumonia,
107-mas deixou-nos os eternos
108-{MOVIMENTOS DA HARMONIA.}

109-Vinte mil pessoas viram
110-o esplendor dos FUNERAIS...
111-e como {HEROI} o aplaudiram
112-em Viena, entre imortais.


PARTE III_CONCLUSÃO

113-E minha APRESENTAÇÃO
114-eu já posso terminar
115-registrando esta LIÇÃO
116-que BEETHOVEN soube dar.

117-Deficiente auditivo,
118-compôs, {NAO DESANIMOU}
119-Beethoven, o gênio altivo,
120-o seu problema enfrentou.

121-Que este exemplo de CORAGEM,
122-renove em nós, a ESPERANÇA;
123-que guardem esta MENSAGEM
124-que hoje trago da LEMBRANÇA.

125-SIGA EM FRENTE, não desista,
126-buscando sempre o ideal,
127-aceite a LUTA, persista
128-e alcance a reta final.
-
Belo Horizonte, SETEMBRO de 1998.
Palestra na Arcádia de Minas Gerais.
Cadeira 8 -Patrono Edison C. Moreira.
-

17 de dezembro de 2015
DOODLE para BEETHOVEN

Help Beethoven's unfortunate journey to the symphony hall by arranging his masterpieces in time for the big crescendo!
Engineers:
Jordan Thompson, Jonathan Shneier, Kris Hom, Charlie Gordon
Design Lead: Leon Hong
Animatics/Additional Art: Nate Swinehart
Piano Recordings: Tim Shneier
Production: Gregory Capuano
-
https://www.google.com/doodles/celebrating-ludwig-van-beethovens-245th-year


Ode To Joy (Hino à alegria) - Beethoven-Legendado em alemão-Coral

Beethoven - Silence

Symphony No. 9 ~ Beethoven


-
https://www.youtube.com/watch?v=t3217H8JppI&index=4&list=RDLkcvrxj0eLY

Beethoven - Moonlight Sonata (FULL)


-
Enviado em 15 de dez de 2010
Beethoven - Moonlight Sonata (FULL) - Piano Sonata No. 14

Fan page:
http://www.facebook.com/9Beethoven

The Piano Sonata No. 14 in C♯ minor "Quasi una fantasia", op. 27, No. 2, by Ludwig van Beethoven

The sonata has three movements:

1 mvt: Adagio sostenuto.
2 mvt: Allegretto (click to go at 6:00 min).
3 mvt: Presto agitato (click to go at 8:05 min).

Adagio sostenuto

The first movement, in C♯ minor, is written in an approximate truncated sonata form. The movement opens with an octave in the left hand and a triplet figuration in the right. A melody that Hector Berlioz called a "lamentation", mostly by the right hand, is played against an accompanying ostinato triplet rhythm, simultaneously played by the right hand. The movement is played pianissimo or "very quietly", and the loudest it gets is mezzo forte or "moderately loud".

The adagio sostenuto has made a powerful impression on many listeners; for instance, Berlioz said of it that it "is one of those poems that human language does not know how to qualify. The work was very popular in Beethoven's day, to the point of exasperating the composer himself, who remarked to Carl Czerny, "Surely I've written better things.


Allegretto

The second movement is a relatively conventional scherzo and trio, a moment of relative calm written in D-flat major, the enharmonic equivalent of C♯ major, the more easily-notated parallel major of C♯ minor. Franz Liszt described the second movement as "a flower between two chasms."[citation needed] The slight majority of the movement is in piano, but a handful of sforzandos and forte-pianos helps to maintain the movement's cheerful disposition.


Presto agitato

The stormy final movement (C♯ minor), in sonata form, is the weightiest of the three, reflecting an experiment of Beethoven's (also carried out in the companion sonata, Opus 27, No. 1 and later on in Opus 101) placement of the most important movement of the sonata last. The writing has many fast arpeggios and strongly accented notes, and an effective performance demands lively and skillful playing.

It is thought that the C-sharp minor sonata, particularly the third movement, was the inspiration for Frédéric Chopin's Fantaisie-Impromptu, which manifests the key relationships of the sonata's three movements.

Of the final movement, Charles Rosen has written "it is the most unbridled in its representation of emotion. Even today, two hundred years later, its ferocity is astonishing.

Beethoven's heavy use of sforzando notes, together with just a few strategically located fortissimo passages, creates the sense of a very powerful sound in spite of the predominance of piano markings throughout. Within this turbulent sonata-allegro, there are two main themes, with a variety of variation techniques utilized.
Beethoven's pedal mark
See also: Piano history and musical performance, Mute (music), and Piano pedals#Beethoven and pedals

At the opening of the work, Beethoven included a written direction that the sustain pedal should be depressed for the entire duration of the first movement. The Italian reads: "Si deve suonare tutto questo pezzo delicatissimamente e senza sordino". ("One must play this whole piece [meaning "movement"] very delicately and without dampers.") The modern piano has a much longer sustain time than the instruments of Beethoven's day, leaving for a rather blurry and dissonant tone.

One option for dealing with this problem is to perform the work on a restored or replicated piano of the kind Beethoven knew. Proponents of historically informed performance using such pianos have found it feasible to perform the work respecting Beethoven's original direction.

For performance on the modern piano, most performers today try to achieve an effect similar to what Beethoven asked for by using pedal changes only where necessary to avoid excessive dissonance. For instance, the Ricordi edition of the score posted at the external link given below does include pedal marks throughout the first movement. These are the work of a 20th century editor, meant to facilitate performance on a modern instrument.

Half pedaling — a technique involving a partial depression of the damper pedal — is also often used to simulate the shorter sustain of the early nineteenth century pedal. Charles Rosen suggests both half-pedaling and releasing the pedal a fraction of a second late.

Banowetz offers a further suggestion: to pedal cleanly while allowing sympathetic vibration of the low bass strings to provide the desired "blur." This is accomplished before beginning the movement by silently depressing the piano's lowest bass notes and then holding these dampers up with the sostenuto pedal for the duration of the movement.